top of page
  • Foto van schrijverEllen Seys

Lang leve de geboortelijst!

Bijgewerkt op: 26 nov. 2019


Ik vertelde jullie al over mijn voorkeur voor verlanglijstjes. In principe valt een geboortelijst daar dus ook onder. In november zou ik bevallen van een mini-mensje en naar aanleiding daarvan stelde ik in de maanden daaraan voorafgaand uiterst zorgvuldig een geboortelijst samen: de nodige basisstukken en vooral verbruiksgoederen. De basisstukken steeds uniseks, want ik wist het geslacht van onze spruit niet. Zo zou een toekomstig broertje of zusje zeker ook deze stukken kunnen gebruiken. Alle spulletjes in de mate van het mogelijke ecologisch en met zo weinig mogelijk schadelijke producten in. Zaken die mij niet van hun meerwaarde konden overtuigen, kwamen niet op de lijst. Als later zou blijken dat we toch iets echt misten, zouden we wel even kijken in een van de vele tweedehandsgroepjes die Facebook rijk is.


Dus: mijn lijst omvatte enkel zaken die Ella (het werd een meisje!) echt nodig had en die noodzakelijk waren om tegemoet te komen aan haar basisbehoeften (ok, op die konijnen-slofjes na dan). Wat niet op de lijst voorkwam, hadden we niet nodig en wouden we eigenlijk ook niet. Toen kwam de babyborrel eraan: de lijst was tot mijn grote ontgoocheling amper aangeraakt, de overvloed aan spullen die ik niet kon of wou gebruiken deed mij naar adem happen. Gelukkig kreeg onze schattebol ook veel 'envelopjes'. Daarmee konden we alsnog een groot deel van de geboortelijst en dus noodzakelijke dingen opkopen. De ongevraagde spullen daarentegen, die zullen we wel moeten meeverhuizen. Voor wie mij niet kent kan dit misschien wat ondankbaar overkomen, maar iemand die mij kent weet hoe belangrijk ik het vermijden van schadelijke stoffen en de gezondheid van mijn dochter vind en hoe nerveus ik word van te veel dingen.

Eerder had ik al wel eens wat gelezen over waarom we verlanglijstjes vaak negeren. Samengevat: omdat we het onpersoonlijk vinden om doodgewoon een verlanglijstje te volgen. Uit onderzoek blijkt nochtans dat in praktijk cadeaus van het lijstje hoger gewaardeerd worden. Het artikel slaat wat mij betreft de nagel op de kop.

Bij deze neem ik me dan ook plechtig voor dat ik voor de toekomstige babybezoekjes die ik zelf nog zal moeten brengen, mij indien mogelijk steeds aan de geboortelijst zal houden. Nu nog een manier vinden om mijn omgeving daar ook van te overtuigen. Tips zijn altijd welkom!

9 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page