top of page
  • Foto van schrijverEllen Seys

Mijn (poging tot) een zero waste babyontbijt


Na de geboorte van onze dochter in oktober, was het dan eindelijk zo ver: we zouden haar voorstellen aan de wereld op een babyontbijt (ook wel gekend als een van de vele variaties die er zijn op een babyborrel). We hadden zelf al wel wat babyontbijten bijgewoond, dus we hadden al een beetje een idee welke richting we uit konden. Bovendien is mijn man Turks, en gaf een ontbijt hem de gelegenheid om ook wat van de Turkse ontbijttradities mee te geven.

De organisatie van het ontbijt hield wel wat compromissen in tussen mijn man en ik. Ik wou niet werken met individuele porties of wegwerpborden en -bestek en deze. Ballonnen en wegwerptafelpapier zouden er dus wel zijn (en eerlijk is eerlijk, ze vrolijkten de boel wel mooi op). Verder had ik ook wel een klein gelukje aan mijn kant: we hadden niet veel zalen om uit te kiezen, en gezien het de enige was waar én materialen aanwezig waren én deze gebruikt konden worden zonder extra kosten, zijn we voor deze zaal gegaan. Dat we ze met de hand zouden moeten afwassen, verkoos ik nog steeds boven hopen afval en dus ook milieuschade (nogmaals dank aan de vele helpers!). Meubilair en eetgerei: check.

Dan het lekkers: voor bijna alle groente en fruit de onvoorverpakte variant kunnen kiezen, en het fruit netjes uitgestald in katoenen groenten- en fruitzakjes. Voor het beleg kwam het er verder gewoon op neer de grote potten te kiezen, zoals je ze dagelijks thuis gebruikt. Zo ook voor de chocopasta. Zoveel merken, dus ik wou wel chocopasta in een glazen pot. Tot ik zag dat er een soort chocopasta was zonder palmolie. Aangezien én palmolievrij én in een glazen pot geen optie was, ben ik voor palmolievrij gegaan.


Door het systeem van grote potten, ging ik op zoek naar 'wafelpotjes' zoals je ze soms ziet in bijvoorbeeld hotels. Sommige mensen zouden wel beleg in hun bord lepelen, maar anderen zouden dit misschien toch liever apart houden. Helaas kon ik noch de correcte naam van de potjes achterhalen, noch waar ze verkocht worden (iemand? help!). Uiteindelijk dan maar ter vervanging plastieken mini-schaaltjes meegebracht uit de Fun. Voordeel: de niet-opengetrokken verpakkingen kon ik terugbrengen. En tot mijn blijde verbazing werden helemaal niet veel plastieken schaaltjes gebruikt, deze kunnen de volgende keer dus ook netjes in de winkel blijven. Foodies: check.


nnnn

Bij een kraambezoekje/babyontbijt hoort natuurlijk ook een klein geschenkje voor de bezoekers. Hoewel ik al die traditionele cadeautjes wel mooi vind, wou ik iets geven wat bruikbaar was, niet te vervuilend was en hopelijk niet vroeg of laat in het vuilnis zou belanden. Het werd een herbruikbaar katoenen groenten- en fruitzakje. Zero waste geschenkje: dubbelcheck!

7 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page